گروهک داعش

از دانش‌نامه فرهنگ ایثار , جهاد و شهادت
(تغییرمسیر از داعش)
پرش به: ناوبری، جستجو

داعش

داعش در ماه آوریل سال 2013 میلادی تشکیل شد.داعش ابتدا این گونه معرفی شد که از ادغام بین “دولت اسلامی” وابسته به شبکه القاعده که اکتبر سال 2006 میلادی به وجود آمد و گروه تکفیری مسلح در سوریه معروف به “جبهه النصره” تشکیل شده است اما این ادغام را که ابوبکر بغدادی یکی از رهبران “دولت اسلامی عراق” اعلام کرد به سرعت از سوی جبهه النصره تکذیب شد. پس از گذشت دو ماه از این قضیه ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده دستور داد این ادغام ملغی شود اما بغدادی این روند را ادامه داد تا اینکه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به یکی از گروههای تروریستی اصلی تبدیل شد که در سوریه و عراق آدمکشی و ویرانگری می کند. داعش حروف اختصاری “دولت اسلامی عراق و شام” است اما در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه از نام “دولت” برای داعش استفاده می شود و اینطور اعلام شده که هرکس از کلمه داعش استفاده کند هفتاد و پنج ضربه شلاق مجازات اوست. داعش یک گروه مسلح تروریستی است که اندیشه سلفی جهادی (تکفیری) را پیشه خود کرده است و هدف سازمان دهندگان داعش نیز بازگرداندن چیزی است که آنان آن را “خلافت اسلامی و اجرای شریعت” می نامند و عراق و سوریه نیز جولانگاه عملیات داعش است. داعش از زمانی که در سوریه ظاهر شده درباره خاستگاه، اقدامات، اهداف و ارتباطاتش جنجالهای طولانی را به وجود آورده و باعث شده است به محوری از محورهای مطالب مطبوعات و رسانه ها و تحلیلها و گزارشها تبدیل شود. هویت و اهداف این گروه بنیادگرا و ارتباطات آن به علت اطلاعات متناقض در خصوص آن گم شده است. گروهی معتقدند داعش یکی از شاخه‌های القاعده در سوریه است. گروه دیگری آن را یک سازمان مستقل می دانند که برای تشکیل دولت اسلامی در تلاش است و یک گروه سوم نیز معتقد است داعش ساخته و پرداخته نظام سوریه است تا مخالفان و گروه هایش را نابود کند. گروه تروریستی داعش یکی از ثروتمندترین سازمان های پیکارجو در جهان است که کنترل سرزمین های عظیمی، از الباب در شرق حلب در سوریه تا سلیمان بیک در ۶۷۰ کیلومتری استان صلاح الدین عراق را در دست دارد و صریحا می گوید که هدفش تشکیل یک دولت اسلامی است. این گروه همواره در تلاش است نفوذ و دامنه تصرفات خود را حتی فراتر از مرزهای سوریه و عراق گسترش دهد. پیشروی‌های داعش را رهبر آن، ابوبکر بغدادی فرماندهی می‌کند؛ مردی پر رمز و راز که نام اصلی‌اش را ابو دعا ذکر می‌کنند. همه چیز درباره داعشهمه چیز درباره داعشگروهک تروریستی داعشگروهک تروریستی داعش امروزه داعش خود را یک گروه جهادی پیشتاز در جهان معرفی می کند و با پیشرفت های نظامی چشمگیر، ثروت فراوان و شبکه رسانه ای موثر راه دستیابی به اهداف درازمدت خود را هموار می بیند. هر روزه پیکارجویان تازه ای به این گروه تروریستی می پیوندند که بسیاری از آنها از کشورهای غربی هستند. داعش که القاعده را به چالش طلبیده است، حال در یک مرحله حساس می خواهد که برتری خود را تثبیت کند. در چنین شرایطی است که گسترش عملیات داعش به سایر نقاط بیش از پیش محتمل به نظر می رسد.

داعش می خواهد به هر شکل ممکن به تحرکات نظامی خود برای تصرف مناطق بیشتر و دستیابی به سرمایه های مالی کشورها ادامه دهد، اما آنچه موجودیت این گروه تروریستی را زیر سوال می برد، پیش بینی است که 1400 سال پیش از سوی حضرت علی(ع) بیان شده است.

لازم به ذکر است، حضرت امیر المومنین علی علیه السلام 1400 سال پیش فرمودند: “إذا رأیتم الرایات الاسود فالزموا الأرض ولا تحرکوا أیدیکم ولا أرجلکم ثم یظهر قوم ضعفاء لا یُوبه لهم قلوبهم کزُبَر الحدید هم أصحاب الدوله لا یفون بعهد ولا میثاق یدعون إلى الحق ولیسوا من أهله “أسماؤهم الکنى ونسبتهم القرى” حتى یختلفوا فیما بینهم ثم یؤتی الله الحق من یشاء…” (1)( نقل از کتاب “احقاق الحق و ازهاق الباطل) ترجمه: زمانی که پرچم های سیاه را دیدید از جای خود حرکت نکنید. سپس قومی ضعیف ظاهر می شوند که قلب هایشان مانند براده های آهن سخت است، آنها وفادار به هیچ عهدی نیستند، به حق فرا می خوانند در حالیکه از حق نیستند، اسامی شان، کنیه و نسبت هایشان از نام شهرها گرفته شده؛ تا اینکه در بین خود اختلاف نظر پیدا می کنند و خداوند حق را به کسی که بخواهد عطا می کند”

گفته می شود این سخن و مفهوم آن تماما با تروریست های “داعش” منطبق است: 1. کسانی که پرچم های سیاه دارند.2. اسامی شان، کنیه است مانند “ابو مصعب، ابوالبراء و…”3. و نسبت هایشان به شهرها می رسد مانند “البغدادی، الحرانی و…”.

  • عقاید داعش چیست؟

ابوعمر البغدادی، با انتشار بیانیه¬ ای، در سال 2007 (1428ق.)، عقاید دولت اسلامی عراق را در نوزده بند ذکر کرده است.[۱] با مطالعۀ این قوانین می توان به ماهیت خوارج گونۀ آنها پی برد که فقط خودشان را قبول دارند و دیگران را هرچند مسلمان باشند، با عنوان مرتد و مشرک و کافر می شناسند و جز خودشان را مسلمان نمی دانند. آنها به سرعت، به تکفیر دیگران اقدام می¬کنند و قتل و غارت اموال دیگران را ـ اگرچه مسلمان باشند ـ به اندک دلیلی جایز، بلکه واجب می¬دانند. بهانه¬ای مثل کمک به اشغالگران و سکولارها، بهترین حربۀ آنها برای تسلط بر اموال و نوامیس مردم است. آنچه در پی می آید، عقاید داعش بر اساس بیانیه های خود آنها و دولت اسلامی عراق و القاعدۀ عراق است.

  1. ما به نابودی تمامی مظاهر شرک و تحریم ابزارهای آن اعتقاد داریم. به دلیل روایت صحیحی که مسلم از ابوالهیاج اسدی نقل می¬کند، پیامبر اکرم به حضرت علی (رضی الله عنه) فرمود: «تو را به سوی چیزی می فرستم که من برای آن مبعوث شده¬ام. اینکه تمامی تمثال ها را نابود کنی و تمامی قبرهایی را که بلند هستند مسطح و صاف نمایی».داعشی ها با استدلال به این روایت شاذ،[۲] تمام بناهای قبور اولیای الهی را به زعم شرک بودن تخریب می کنند. حال آنکه قرآن دربارۀ اصحاب کهف می فرماید: (...قَالُوا ابْنُوا عَلَیهِم...). در این آیه، بنای بر قبر تأیید شده است. همچنین حدیث ابوالهیاج با تاریخ ناسازگار است؛ زیرا در هیچ کتاب تاریخی، تخریب قبور به دست امام علی (رضی الله عنه) گزارش نشده است، بلکه عکس آن در تاریخ آمده است. هنگامی که صحابه، ایران و شام و مصر را فتح کردند، هیچ قبری را تخریب نکردند، بلکه به قبر حضرت ابراهیم، در شام و دانیال نبی، در شوش احترام نهادند. دیگر آنکه پیامبر را در خانه¬اش دفن کردند که دارای بنا بود. بنابراین، با استناد به حدیثی مجعول، با تفسیر اشتباه نمی توان میلیون ها مسلمان را مشرک دانست و موجب بی¬احترامی به اولیاء الله و آزردگی دل مسلمانان شد.
  2. به اعتقاد ما، رافضی ها [شیعیان] طایفۀ مشرک و مرتدی هستند که از تطبیق بسیاری از شعائر ظاهری امتناع می¬ورزند؛ بنابراین، هیچ شیعه¬ای مسلمان نیست و کشتن¬شان جایز، بلکه واجب است. متأسفانه داعشی ها با تحلیل ها و برداشت های اشتباه ابن تیمیه و تهمت هایی که پایه و اساسی ندارد، به جنگ مذهبی دامن می زنند و در زمین دشمن اسلام بازی می کنند. به تعبیر مقام معظم رهبری، این افراد جاهل¬اند و جهلشان متأسفانه به کشتار مسلمین دامن می زند که ان شاء الله، از جهل یا غرض خارج شوند.
  3. به اعتقاد ما، ساحر، کافر و مرتد است و قتلش واجب و توبۀ او در مورد احکام دنیوی، بعد از تسلط بر او، پذیرفته نیست. عمر بن خطاب گفته: «حدّ ساحر کشتن او با شمشیر است»؛ بنابراین، ساحر بدون هیچ تأملی کشته می شود.
  4. مسلمانانِ گناه¬کارِ اهل سنتی که به سوی قبله نماز می خوانند و زنا و شرب خمر و سرقت انجام می¬دهند، تا زمانی کافر نیستند که آنها را حلال ندانند.
  5. دیدگاه ما دربارۀ ایمان، دیدگاهی بین خوارج غلوکننده و اهل مرجئۀ افراط¬کننده است. کسی که شهادتین را بگوید و اسلام خود را آشکار کند و نواقض اسلام[۳] را انجام ندهد، با او معاملۀ مسلمان می¬کنیم و باطن او را به خداوند متعال واگذار می¬کنیم. همانا کفر بر دو قسم است: کفر اکبر و کفر اصغر. حکم کفر بر کسی واقع می شود که به صورت قول یا فعل یا اعتقاد آن را کسب کند؛ اما تکفیر شخص معین و حکم بر خلود او در جهنم متوقف بر اثبات شروط کفر و منتفی شدن موانع آن است. مشکل داعشی پذیرش کورکورانۀ عقاید ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب است؛ زیرا اکثر نواقض اسلامی که محمد بن عبدالوهاب بیان کرده و اکنون داعش در شهرهای تحت اشغال خود، بر کوی و برزن زده است، به تصریح همۀ علمای بزرگ اسلام، ناقض اسلام نیست و به تصور غلط سلفی ها و به تأسی از ابن تیمیه، ناقض گماشته شده است.
  6. رجوع به محاکم شرعی، در دولت اسلامی، برای رفع اختلاف و تحاکم میان افراد، بر اساس شرع خداوند واجب است و در صورت جهل به حکم الهی، تحقیق برای علم پیدا کردن به آن واجب است؛ چراکه تحاکم به سوی طاغوت که همان احکام وضعی و قوانین عشایر و دولت ها و مجالس است، از نواقض اسلام است، زیرا خداوند متعال می فرماید: (وَ مَن لَّمْ یحْکم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِک هُمُ الْکافِرُونَ).[۴] از سلفیان جهادی تعجب است که این آیه را دالّ بر کفر حاکمان اسلامی و نمایندگان مجلس شوراهای کشورهای اسلامی و دیگر مردمی می دانند که به آنان کمک می کنند؛ اما دو آیۀ بعد را که می فرماید: (وَ مَن لَّمْ یحْکم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِک هُمُ الْفَاسِقُونَ)[۵] و )وَمَن لَّمْ یحْکم بِمَا أنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِک هُمُ الظَّالِمُونَ)[۶] را نمی بینند!
  7. تکریم و تعظیم پیامبر اکرم واجب و تقدم دیگران بر ایشان حرام است و کسی که ادعا کند به مقام آن جناب شریف و مقام اهل¬بیت مطهر و اصحاب بزرگ ایشان از خلفا و سایر اصحاب رسیده، کافر و مرتد می¬شود؛ بنابراین، شیعیان و صوفیانی که برای بزرگان خود مقامی همسان، بلکه بالاتر از اصحاب پیامبر قائل¬اند، کافرند.
  8. همانا غرب¬زدگی با تفاوت پرچم¬ها و تنوع گرایش¬های آن، مانند ملی¬گرایی و وطن¬پرستی و کمونیستی و بعثی، کفر آشکار و موجب نقض اسلام و خروج از دین می¬شود و تمام کسانی که در فعالیت سیاسی مشارکت داشته باشند، مانند احزاب سیاسی که به دنبال جایگزین کردن امر دیگری به جای دین خداوند و تسلط دشمنان خداوند از صلیبیان و روافض (شیعیان) و سایر مرتدین بر بندگان مؤمن خدا هستند، همگی مرتد هستند. خداوند متعال می¬فرماید: (وَ إِنَّ الشَّیاطِینَ لَیوحُونَ إِلَی أَوْلِیائِهِمْ لِیجَادِلُوکمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّکمْ لَمُشْرِکونَ).[۷] چنان که شیوۀ حزب اسلامی (حزب طارق الهاشمی) شیوۀ کفر و ارتداد است، سلوک و منش آن با دیگر شیوه های کفار و مرتدین، مانند حزب جعفری و ایاد علاوی اختلافی ندارد و تمامی رهبران آنها مرتد هستند. نزد ما، فرقی میان مسئول در حکومت یا مدیر بخش وجود ندارد. عموم کسانی که در حکومت داخل شده¬اند، تا زمانی که حجت شرعی بر آنها تمام نباشد، حکم به کفر آنها نمی¬کنیم.
  9. تمام کسانی که اشغالگران را به هر نحوی(غذا، لباس، درمان و مانند اینها) کمک کنند که باعث تقویت و قدرت آنها شود، کافر و مرتدند و خون آنها مباح است.
  10. جهاد در راه خدا، از زمان سقوط آندلس، برای آزادی شهرهای مسلمان نشین، بر تمامی افراد واجب عینی است و بزرگ¬ترین گناهان بعد از کفر به خدا، نهی از جهاد در راه خداست؛ در حالی که جهاد واجب عینی است. ابن حزم می گوید: «هیچ گناهی بعد از کفر به خدا، بزرگ¬تر از نهی از جهاد در راه خدا نیست».
  11. سرزمین مسلمانان زمانی که دچار قوانین کفار شود و غلبه در آنها، با احکام کفار باشد و احکام اسلام اجرا نشود، حکم سرزمین کفار را دارد و این امر لزوماً موجب تکفیر ساکنان آن نمی¬شود. به سبب آنکه احکامی که امروز، تمامی سرزمین¬های اسلامی را فرا گرفته، احکام طاغوت و قوانین آن است، ما حکم به کفر و ارتداد جمیع حاکمان آن کشورها و ارتش¬های آنها می کنیم و کشتن آنها، از کشتن اشغالگران صلیبی واجب¬تر است. متذکر شویم که ما با تمامی قدرت هایی که با دولت اسلامی عراق جنگ کنند، هرچند که با نام¬های عربی و اسلامی باشد، می¬جنگیم و آنها را نصیحت می کنیم و بر حذر می¬داریم تا خود را قربانی مطامع اشغالگران نکنند.
  12. کشتن پلیس طاغوت و مرتدین و هر آنچه از این دو پدید بیاید، واجب است. مانند تأسیسات نفتی و از بین بردن ساختمان¬ها و مؤسساتی که معلوم بشود طاغوت آنها را محل استقرار خود قرار داده است.
  13. امروز گروه های اهل کتاب و صابئین و مانند اینها، در دولت اسلام، حکم دشمن را دارند و اهل ذمه شمرده نمی¬شوند؛ چراکه عهد خود را به شکل های گوناگون شکسته¬اند؛ بنابراین، اگر امنیت و امان بخواهند باید پیمان جدیدی با دولت اسلامی ببندند و شروط مادام العمری که نقض کردند، متوقف خواهد شد.
  14. همانا فرزندان جهادی که در میدان عمل فعال هستند، برادران دینی ما هستند و ما آنها را متهم به کفر و فسق نمی کنیم؛ اما آنها به دلیل تخلف از واجب زمانه که اجتماع زیر پرچم واحد است، دچار عصیان شده¬اند.
  15. نسبت به گروه ها و اشخاصی که پیمانی با اشغالگران متجاوز ببندند، هیچ تعهدی نداریم، بلکه از نظر دولت اسلامی، آنها باطل و مردود هستند؛ بنابراین، اشغالگران را بر حذر می داریم از اینکه بدون اذن دولت اسلامی، هر گونه پیمان سرّی یا علنی ببندند.
  16. تکریم و تعظیم علمای عامل و صادق واجب است و در مصیبت¬ها از آنها حمایت می¬کنیم و کسانی که به شیوۀ طاغوت عمل کنند، یا در دین خداوند فریب کاری کنند، رسوایشان می کنیم.
  17. نسبت به حق کسانی که از ما در جهاد سبقت داشتند، معرفت داریم و آنها را در جایگاهشان قرار می¬دهیم و جانشین خوبی برای آنها، در مورد خانواده و اموالشان هستیم.
  18. نجات اسیران (سلفیان جهادی زندانی) و حفظ حریم مسلمانان (سلفیان جهادی) از دست کافران (شیعیان و حاکمان سکولار) از طریق جنگ واجب است. پیامبر اکرم فرموده¬اند: «اسیران را آزاد کنید. همان طور که کفالت خانوادۀ آنها را مانند خانوادۀ شهدا واجب می¬دانیم»؛ و نیز فرمودند: «هر کس که آماده جنگ شود، مانند کسی است که جنگ کرده است و کسی که جنگجویی در خانواده¬اش بگذارد، مانند کسی است که جنگ کرده است».
  19. آموزش امور دینی به مردم واجب است. هرچند برخی از لذت های دنیوی از دست رفته باشد و از علوم دنیایی هر آنچه مورد نیاز مردم باشد، واجب و غیر از آن تا زمانی که از ضوابط شرع خارج نباشد، مباح است. هر آنچه مردم را به سوی امور زشت فرا بخواند و کمک بر انجام آن باشد، حرام است؛ مانند دستگاه ماهواره. بر زنان پوشاندن صورت و دوری از بدحجابی و پای بندی بر عفت و طهارت واجب شرعی است.

عثمان بن عبد الرحمن التمیمی، مسئول هیئت شرعی دولت اسلامی عراق، وظایف دولت اسلامی عراق را چنین تشریح می کند: انتشار توحید در زمین و از بین بردن شرک (مثل استغاثه که شرک جلی است)؛ قوانین حکومت مطابق آنچه خداوند متعال نازل کرده (مخالفت با قوانین مجالس شوراهای ملی)، اجرای احکام اسلامی با نصب قضات و حاکمان اسلامی، حفظ اصل حکومت اسلامی و دفاع از حریم آن، برپایی حدود، بیرون راندن دشمن، دریافت زکات و غنیمت از دشمنان و صدقه و موارد دیگر از بیت المال، کمک به خانواد¬های شهدا و فقرا و کسانی که به حمایت نیاز دارند.[۸] موضع داعش در قبال رهبران گروه ها و احزاب مختلف به سه دسته تقسیم می شود. گروه اول مرتدین هستند. این گروه به دلیل تمایل و هم¬پیمانی با اشغالگران، دشمن داعش شمرده می¬شوند و کشتن آنها واجب است و هیچ جایگاهی در دولت اسلامی عراق ندارند. گروه دوم گمراهان نامیده می¬شوند. این گروه در مقام عمل با اشغالگران همکاری نداشته¬اند، بلکه دلیل گمراهی آنها، بدعت و ضلالت در میان پیروانشان است. گروه سوم گروهی هستند که در مقابل اشغالگران مقاومت کرده و به مبارزه علیه اشغالگران پرداخته اند. موضع دولت اسلامی نسبت به آنها نصیحت و ارشاد برای ملحق شدن به دولت اسلامی عراق است.[۹]

پانویس

  1. قُلْ إِنِّی عَلَی بَینَةٍ مِن رَبِّی ـ ابوعمر البغدادی ـ نخبة الاعلام الجهادی؛ نک: https://nokbah.com/~w3/?p=1264 نوار صوتی این سخنرانی هم، در همین لینک وجود دارد و در یوتیوب، با نام «هذه عقیدة الدولة الاسلامیة فی العراق و الشام» موجود است.
  2. از سیوطی نقل شده است که از ابوالهیاج فقط همین روایت در منابع روایی وجود دارد. بنگرید به: رضوانی، سلفی گری و پاسخ به شبهات، ص593.
  3. نواقض اسلام، نزد داعش، همان نواقض اسلام نزد وهابیت است که در کتاب نواقض الاسلام محمد بن عبدالوهاب تجلی یافته است. توسل و شفاعت و استغاثه به ارواح اولیای الهی از جمله موارد نواقض اسلام است که باعث خروج فرد از اسلام می شود.
  4. مائده، آیه 44
  5. مائده، آیه 47
  6. مائده، آیه 45
  7. انعام، آیه 121
  8. اعلام الانام بمیلاد دولة الاسلام، منتشرشده توسط مؤسسۀ الفرقان که در سایت شموخ الاسلام موجود است.
  9. سایت مسلمان