در دوره محاصره آبادان مهمترین ضعف جبهه خودی قطع همهی راههای زمینی به جزیره آبادان بود. پس از چندی با تلاش گردان مهندسی لشکر 77 خراسان و جهاد سازندگی آبادان، فارس، آذربایجان، اصفهان و تهران به سرپرستی سید محمد شهشهانی و با بهرهگیری از امکانات موجود در جزیره آبادان، جادهای شنی به طول 18 کیلومتر به نام جاده وحدت ـ که بعدها با شهادت ایشان به جاده شهید شهشهانی معروف شد ـ احداث گردید، تا امکان تردد زمینی به آبادان میسر شود.
با احداث این جاده رزمندگان توانستند ضمن تردد به منطقه ماهشهر و اهواز، نیازهای عملیاتی خود را فراهم کنند؛ کاری که قبل از آن با مشکلات بسیار از بندر ماهشهر و از راه خور موسی و بهمنشیر تا اسکله چوئبده انجام میگرفت. این جاده از کیلومتر 16 جاده آبادان ـ ماهشهر و از میان مردابها و باتلاقهای شرق بهمنشیر آغاز و با عبور از مقابل آخرین نقطه اشغالی و به فاصله چند کیلومتری از آن، در محل روستای ابوشانک به جزیره آبادان میرسید.
لزوم برقراری امنیت تردد در این جاده ـ که بر اثر برخی اقدامات عراق ناامن شده بود ـ سبب شد تا علاوه بر احداث خاکریز در کنار آن، یک خط پدافندی نیز به دور آخرین نقطه اشغالی به وجود آید و به این ترتیب امنیت مناسبی در تردد از روی جاده وحدت ایجاد شود. در محل عبور جاده وحدت از رودخانه بهمنشیر نیز به همت شهید مصطفی هزاردستان، پل دوبهای به طول 250 متر پیشبینی شده بود.
احداث این جاده سبب شد تا طراحان نظامی عملیات ثامن الائمه (ع) بتوانند قدرت جابهجایی نیروها را از شمال به جنوب افزایش دهند و در نتیجه احداث این جاده نقش مهمی در شکست حصر آبادان ایفا نمود.1[۱]
مسافت جاده وحدت تانام یادمان !! مسافت از یادمان(km)
بیمارستان صحرایی امام علی علیه السلام7
آبادان15
بهمنشیر25
شهید تند گویان6
پانویس
- ↑ کتاب اطلس جغرافیای حماسی، ص 98