ایوان کرخه: تفاوت بین نسخه‌ها

از دانش‌نامه فرهنگ ایثار , جهاد و شهادت
پرش به: ناوبری، جستجو
(صفحه‌ای جدید حاوی « معرفی مرقد امام‌زاده ابراهیم (ع) امام‌زاده ابراهیم سلطان ابراهیم مرتضی ب...» ایجاد کرد)
 
سطر ۱: سطر ۱:
  
معرفی مرقد امام‌زاده ابراهیم (ع)
+
معرفی منطقه گردشگری ایوان کرخه
  
  
امام‌زاده ابراهیم
+
ایوان کرخه
  
سلطان ابراهیم مرتضی بن عبدالله بن حمزه بن موسی بن جعفر علیه السلام از اولاد امام موسی بن جعفر علیه السلام امام هفتم شیعیان است که در سال 378 هجری قمری دار فانی را وداع گفته و به‌سوی پروردگار خود شتافت. محل دفن این امام‌زاده عالیقدر که کرامات وی مورد تایید همگان است در دهستان سوسن و روستای کارتا در 42 کیلومتری ایذه واقع است.
+
ایوان کرخه آثار شهری از دوره ساسانیان است و در زمان شاپور دوم ساسانی (۳۷۹ـ ۳۰۹) ساخته شده است. این بنا در 20 کیلومتری شمال‌غربی ویرانه‌های شوش و ۲۰ کیلومتری جنوب غربی دزفول، در سمت راست رود کرخه در جاده دهلران قرار دارد و کامل‌ترین و بزرگ‌ترین شهر مدفون شده ساسانی است.
  
امام‌زاده در دامنه کوهی بزرگ که با نام خود آن بزرگوار است و حدود 2200 متر ارتفاع دارد مدفون است. چشمه‌ای از این کوه جاری است که معروف به چشمه امام‌زاده است و آب آن از دامنه جنوبی کوه به دره کارتا و در قسمت غربی به کارون منتهی می‌شود. دور تا دور این امام‌زاده و کوههای آن مملو از جنگل و مناظر زیبا و دل‌انگیز است که مسافران رنج سفر را تحمل کرده تا ساعاتی را برای بازدید از این مناطق و زیارت امام‌زاده سلطان ابراهیم در خاطره خود ثبت کنند.
+
رفتن به گالری
 +
در حال حاضر فقط بخش اندکی از بنا باقی مانده است. به موازات دیوار، بنای بلند ۵۵ متری وجود دارد که در آن سه اتاق، قابل تمیز هستند: در مرکز، یک سرسرای مربع به ضلع ۷ متر که در شمال و جنوب با دو سرسرای مستطیل (۹متر، ۱۷متر) همجوار است. در روی دیوار شرقی، تنها دیوار حفاظت شده تا امروز حرکت قوس‌های عرضی به عرض ۶۰/۱ متر با فاصله ۷۲/۱  تا ۵۸/۱ متر مشهود است. در فاصله بین قوس‌ها، دیوار دارای پنجره‌های باریکی است که پایه آن‌ها اندکی بالاتر از پاکار قوس‌ها است. ساختمان بوسیله آجر به اضلاع ۲۸ تا ۳۲ سانتیمتر با ملات گچ ساخته شده است.
  
http://aminmosavii.tebyan.net/default.aspx
+
باستان شناس دانشمند، سید محمد تقی مصطفوی در سال نهم شماره هفتم و هشتم مجله آموزش و پرورش تحت عنوان (ایوان کرخه) این گونه می‌گوید:
 +
 
 +
در سمت مشرق محوطه کاخ به فاصله تقریبا سیصد متری گوشه جنوب شرقی آن ساختمان طویل آجری موجود بوده که امروز نصف بیشتر آن از بین رفته و نیمه کمتر آن سرپا مانده‌است. از روی نیمه باقی مانده این کاخ ویران چنین دستگیر می‌شود که ساختمان به طول ۴۶ متر و پهنای ۵۰/۱۴ متر بر فراز باروی شرقی این محوطه وجود داشته و با در نظر گرفتن طاق هلالی آجری و سایر مشخصات بنا معلوم می‌گردد که تالار با شکوهی را تشکیل می‌داده است که از درون آن می‌توانسته‌اند جریان آب کرخه و جلگه پهناور خوزستان را تا چندین فرسخ بنگرند. در نقشه‌ای که از این بنا تهیه گردید قسمت‌های موجود بوسیله خطوط کامل و قسمت‌های از بین رفته و روزنه با خطوط بریده نشان داده شده است و به طوری که ملاحظه می‌گردد تالار این کاخ در وسط رو به هر جانب یک درب داشته و در طول تالار نیز از هر جانب ۸  روزنه درون آنرا روشن می‌کرده است.
 +
 
 +
 
 +
پیدایش و اهمیت
 +
 
 +
ایوان کرخه دارای اهمیت تاریخی و معماری است. از نظر تاریخی اهمیت این محوطه در این است که شهر قرار بوده که جانشین شوش بشود. در زمان شاپور دوم ساسانی، شوش تا حدی مسیحی شده بود و به همین دلیل مشکلاتی میان ایران و روم ـ که در آغاز روم شرقی شدن بود ـ یعنی در زمان کنستانتین بروز کرده بود.کنستانتین در آخرین روزهای زندگی‌اش غسل تعمید می‌گیرد و بعد امپراطوری روم رسماً مسیحی می‌شود و از همین جا برای شاهنشاهی ساسانی نگرانی بوجود می‌آید. تا حدی تحرکاتی هم در میان مسیحیان ایران بوجود می‌آید که این موضوع بعداً در زمان بهرام چهارم با تمهیداتی که دولت ساسانی می‌اندیشد منتفی می‌شود.
 +
 
 +
حاصل این تغییرات، سختگیری‌های بیشتر دولت ساسانی، در قبال مسیحیان ایران است و متهم به همدستی با روم می‌شوند. یکی از این موارد، شورش مسیحیان شوش است که علیه شاهپور دوم قیام می‌کنند و شاهپور به ناچار شوش را تصرف می‌کند که به نقل از مورخان ۴۰۰ فیل جنگی شهر را لگدکوب می‌کنند و بنابراین شهر تخریب می‌شود.گویا برای اینکه شوش دوباره قد علم نکند، شاهپور شهر دیگری در کنار آن به نام ایران‌شهر شاپور می‌سازد.
  
 
رفتن به گالری
 
رفتن به گالری
اهالی این روستا همه از سادات و از نوادگان همین امام‌زاده هستند. مردم سرزمین بختیاری ارادت خاصی به این امام‌زاده دارند؛ طوری که سوگند به نام این امام‌زاده در گفتار آن‌ها زیاد شنیده می‌شود. حتی ماشین نوشته‌های فراوانی را به نام این امام‌زاده می‌توان مشاهده کرد. بارگاه ساخته شده بر روی مقبره از زمان‌های قدیم به جا مانده است. این بارگاه که به شکل یک کله قند است به دستور یکی از خوانین بختیاری و به همت او ساخته شده است. برای زیارت این بارگاه ملکوتی باید از ایذه به آنجا رهسپار شد که به خاطر کوهستانی بودن مسیر، جاده مناسبی ندارد. تا چند سال پیش اتومبیل تا نزدیکی‌های روستای کارتا و در این طرف دریاچه سد شهید عباسپور می‌رفت که بایستی برای رسیدن به بارگاه امام‌زاده به وسیله قایق از دریاچه سد عبور نمود. اکنون از یک مسیر دیگری، می‌توان با اتومبیل، تا کنار بارگاه رفت .
+
 +
وضعیت
 +
 
 +
این شهر باستانی در دوران جنگ تحمیلی به واسطه موقعیت جغرافیایی آسیب‌های جدی و فروانی از سوی نیروهای عراقی دیده است. از جمله آسیب‌های وارده در زمان جنگ هشت ساله بر این محوطه تاریخی استفاده از حصارهای آن به عنوان سنگر و تخریب سازه‌های منصوب به کاخ در بخش جنوبی این شهر مهم به وسیله گلوله‌های خمپاره است که خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بر این شهر وارد نموده است.
 +
 
 +
همچنین ساخت باسکول ۶۰ تنی در بخش شمالی درون محوطه ایوان کرخه که بخشی از آن را تحت مالکیت شخصی قرار داده چهره این شهر ساسانی را مخدوش و آسیب جبران‌ناپذیر دیگری را بر پیکره شهر وارد نموده است. عبور جاده آسفالت دیواره شرقی ایوان کرخه را بریده و پس از پیمودن مسافتی از درون محوطه جبهه شمالی را قطع و به سوی سه راهی فرودگاه ادامه پیدا می‌کند، حفاران غیرمجاز با هدف یافتن اشیای باستانی و آسوده خاطر از عدم پوشش مستمر و حفاظت دقیق به حفر چاله‌های عمیق در سطح محوطه باستانی اقدام نموده‌اند. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول قسمتی از فشای این شهر باستانی را برای انجام عملیات کشاورزی در اختیار گرفته است.
  
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%84%D8%B7%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85
+
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86_%DA%A9%D8%B1%D8%AE%D9%87

نسخهٔ ‏۲۱ فروردین ۱۳۹۷، ساعت ۱۰:۴۲

معرفی منطقه گردشگری ایوان کرخه


ایوان کرخه

ایوان کرخه آثار شهری از دوره ساسانیان است و در زمان شاپور دوم ساسانی (۳۷۹ـ ۳۰۹) ساخته شده است. این بنا در 20 کیلومتری شمال‌غربی ویرانه‌های شوش و ۲۰ کیلومتری جنوب غربی دزفول، در سمت راست رود کرخه در جاده دهلران قرار دارد و کامل‌ترین و بزرگ‌ترین شهر مدفون شده ساسانی است.

رفتن به گالری در حال حاضر فقط بخش اندکی از بنا باقی مانده است. به موازات دیوار، بنای بلند ۵۵ متری وجود دارد که در آن سه اتاق، قابل تمیز هستند: در مرکز، یک سرسرای مربع به ضلع ۷ متر که در شمال و جنوب با دو سرسرای مستطیل (۹متر، ۱۷متر) همجوار است. در روی دیوار شرقی، تنها دیوار حفاظت شده تا امروز حرکت قوس‌های عرضی به عرض ۶۰/۱ متر با فاصله ۷۲/۱ تا ۵۸/۱ متر مشهود است. در فاصله بین قوس‌ها، دیوار دارای پنجره‌های باریکی است که پایه آن‌ها اندکی بالاتر از پاکار قوس‌ها است. ساختمان بوسیله آجر به اضلاع ۲۸ تا ۳۲ سانتیمتر با ملات گچ ساخته شده است.

باستان شناس دانشمند، سید محمد تقی مصطفوی در سال نهم شماره هفتم و هشتم مجله آموزش و پرورش تحت عنوان (ایوان کرخه) این گونه می‌گوید:

در سمت مشرق محوطه کاخ به فاصله تقریبا سیصد متری گوشه جنوب شرقی آن ساختمان طویل آجری موجود بوده که امروز نصف بیشتر آن از بین رفته و نیمه کمتر آن سرپا مانده‌است. از روی نیمه باقی مانده این کاخ ویران چنین دستگیر می‌شود که ساختمان به طول ۴۶ متر و پهنای ۵۰/۱۴ متر بر فراز باروی شرقی این محوطه وجود داشته و با در نظر گرفتن طاق هلالی آجری و سایر مشخصات بنا معلوم می‌گردد که تالار با شکوهی را تشکیل می‌داده است که از درون آن می‌توانسته‌اند جریان آب کرخه و جلگه پهناور خوزستان را تا چندین فرسخ بنگرند. در نقشه‌ای که از این بنا تهیه گردید قسمت‌های موجود بوسیله خطوط کامل و قسمت‌های از بین رفته و روزنه با خطوط بریده نشان داده شده است و به طوری که ملاحظه می‌گردد تالار این کاخ در وسط رو به هر جانب یک درب داشته و در طول تالار نیز از هر جانب ۸ روزنه درون آنرا روشن می‌کرده است.


پیدایش و اهمیت

ایوان کرخه دارای اهمیت تاریخی و معماری است. از نظر تاریخی اهمیت این محوطه در این است که شهر قرار بوده که جانشین شوش بشود. در زمان شاپور دوم ساسانی، شوش تا حدی مسیحی شده بود و به همین دلیل مشکلاتی میان ایران و روم ـ که در آغاز روم شرقی شدن بود ـ یعنی در زمان کنستانتین بروز کرده بود.کنستانتین در آخرین روزهای زندگی‌اش غسل تعمید می‌گیرد و بعد امپراطوری روم رسماً مسیحی می‌شود و از همین جا برای شاهنشاهی ساسانی نگرانی بوجود می‌آید. تا حدی تحرکاتی هم در میان مسیحیان ایران بوجود می‌آید که این موضوع بعداً در زمان بهرام چهارم با تمهیداتی که دولت ساسانی می‌اندیشد منتفی می‌شود.

حاصل این تغییرات، سختگیری‌های بیشتر دولت ساسانی، در قبال مسیحیان ایران است و متهم به همدستی با روم می‌شوند. یکی از این موارد، شورش مسیحیان شوش است که علیه شاهپور دوم قیام می‌کنند و شاهپور به ناچار شوش را تصرف می‌کند که به نقل از مورخان ۴۰۰ فیل جنگی شهر را لگدکوب می‌کنند و بنابراین شهر تخریب می‌شود.گویا برای اینکه شوش دوباره قد علم نکند، شاهپور شهر دیگری در کنار آن به نام ایران‌شهر شاپور می‌سازد.

رفتن به گالری

وضعیت

این شهر باستانی در دوران جنگ تحمیلی به واسطه موقعیت جغرافیایی آسیب‌های جدی و فروانی از سوی نیروهای عراقی دیده است. از جمله آسیب‌های وارده در زمان جنگ هشت ساله بر این محوطه تاریخی استفاده از حصارهای آن به عنوان سنگر و تخریب سازه‌های منصوب به کاخ در بخش جنوبی این شهر مهم به وسیله گلوله‌های خمپاره است که خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بر این شهر وارد نموده است.

همچنین ساخت باسکول ۶۰ تنی در بخش شمالی درون محوطه ایوان کرخه که بخشی از آن را تحت مالکیت شخصی قرار داده چهره این شهر ساسانی را مخدوش و آسیب جبران‌ناپذیر دیگری را بر پیکره شهر وارد نموده است. عبور جاده آسفالت دیواره شرقی ایوان کرخه را بریده و پس از پیمودن مسافتی از درون محوطه جبهه شمالی را قطع و به سوی سه راهی فرودگاه ادامه پیدا می‌کند، حفاران غیرمجاز با هدف یافتن اشیای باستانی و آسوده خاطر از عدم پوشش مستمر و حفاظت دقیق به حفر چاله‌های عمیق در سطح محوطه باستانی اقدام نموده‌اند. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول قسمتی از فشای این شهر باستانی را برای انجام عملیات کشاورزی در اختیار گرفته است.

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86_%DA%A9%D8%B1%D8%AE%D9%87